Szerintem sok szülő ösztönösen is alkalmazza Maria Montessori egyik legalapvetőbb szlogenét – „Kövesd a gyermeket!” Ennek nyomán sokan szembesülnek is igen hamar azzal, hogy gyermeküket nagyon érdekli a fotózás. Miért is ne érdekelné, mikor mindenki kezében okostelefont látnak, és a legtöbben fotózásra is használják?
Persze gyorsan juthatnánk arra a következtetésre, hogy akkor „követem a gyermeket”, és okostelefont adok a kezébe, de minél több információ terjed el az okostelefon használat káros következményeiről, remélhetőleg annál többen próbálnak egészséges keretek között lavírozni. És szerencsére a gyermekek fotózás iránti érdeklődését nemcsak a felnőtt kézbe való okostelefonokkal, hanem kifejezetten gyermekeknek tervezett, mégis valós működésű fényképezőgépekkel is kielégíthetjük.
De mi is az a Montessori módszer?
Legfontosabb alapelve a gyermek tisztelete. Ebbe beletartozik az is, hogy a gyermek minél nagyobb önállóságot élvezhessen a tevékenységeiben, hiszen az önálló tanulás útján fejlődik a legoptimálisabban.
A Montessori-pedagógia az olasz orvos és pedagógus, Maria Montessori által kifejlesztett oktatási módszer. Alapja az a meggyőződés, hogy a gyermekek támogató, bátorító környezetben tanulnak a legjobban, ahol felfedezhetik érdeklődési körüket és saját tempójukban fejleszthetik képességeiket. A Montessori-oktatás a gyakorlati tanulást és az egyes gyermekek egyedi tanulási stílusának tiszteletben tartását hangsúlyozza.
A módszer alapelvei a következők: a gyermek tisztelete, több korosztályos osztályok, a választás szabadsága a korlátok között, önfegyelem a szeretetteljes vezetésen keresztül, konkrét tananyagok használata, az egész gyermek (értelmi, fizikai és érzelmi fejlődés) hangsúlyozása, egyéni figyelem az egyes tanulók fejlődésére, valamint az otthon és az iskola közötti együttműködés. A gyermek tiszteletében beletartozik az is, hogy a gyermek minél nagyobb önállóságot élvezhessen a tevékenységeiben, hiszen az önálló tanulás útján fejlődik a legoptimálisabban.
A Montessori-oktatás egyik legfontosabb célja, hogy segítse a gyermekeket az önfegyelem kialakításában, hogy felelősséget tudjanak vállalni saját cselekedeteikért; ezért a büntetés vagy a versengés helyett a pozitív megerősítésre helyezik a hangsúlyt.
„A gyermek fejlődésének szabadsága nem azt jelenti, hogy egyszerűen magára hagyjuk a gyermeket, hanem azt, hogy segítő szeretettel emeljük köréje a megfelelő környezetet.” (Maria Montessori)
Montessori és a fényképezés
Természetesen Maria Montessori idejében a fotózás még a felnőttek számára sem volt széles körben elérhető, nemhogy a gyerekek számára. Biztosak lehetünk benne, hogy Montessori nem sok mindent mondott arról, hogyan taníts meg fotózni egy gyermeket 🙂 De szerencsére az alapelvei könnyen értelmezhetők ilyen új lehetőségekre is.
Tehát hogyan alkalmazhatjuk Montessori alapelveit a fényképezésre nézve? A Montessori módszer kifejezetten olyan eszközöket (így fényképezőgépet) javasol, amik igaziak, úgy működnek, mint a valós, felnőtteknek szánt tárgyak. Ugyanakkor az is fontos, hogy a gyermek könnyen tudja kezelni, mert így minimális segítségre szorul a használat közben, s így megvalósulhat az önállósága.
„Soha ne segíts a gyermekednek egy olyan feladat megoldásában, amit önállóan is meg tudna csinálni.” (Maria Montessori)
A módszer szemszögéből a fotózás egy művészeti ág, így jellemzően a többi kézműves foglalkozásba integrálják. A mi tapasztalatunk szerint is remekül kombinálható színezéssel, rajzolással, tematikus album készítésével, más művészeti alkotások megfigyelésével. Lásd ZumyZoom Játéktár!
Magát a Montessori környezetet úgy javasolt kialakítani, hogy ösztönözze a tanulást, lehetővé téve a gyermekek számára, hogy a számukra vonzó anyagokkal kapcsolatba lépjenek, valamint új tapasztalatokat szerezzenek. Egy ilyen népszerű tárgy, mint a fényképezőgép igazi mesterkulcs lehet a gyermekek motiválásában. Nagyszerűen lehet szinte bármely témakörbe bevonni, felkeltve ezzel a gyermek érdeklődését, segítve a tudása elmélyítését – pl. virágok fotózása, emberek/érzelmek fotózása (remek érzelmi intelligencia fejlesztés!), közlekedési táblák fotózása, stb.
Ideális terep a fényképezés a különböző korosztályok együttműködésének elősegítésére is – akár intézményben, akár otthon, testvérek között. Már 3 éves kortól bátran adhatunk a gyermekek kezébe egy strapabíró, gyerek fényképezőgépet. A nagyobbak pedig szívesen fognak segíteni a kicsiknek megtanulni a fényképezőgép kezelését, ötleteket adni fotótémákhoz (akár ők maguk lesznek azok). Az elkészült művekből pedig számtalan lehetőség van közös alkotásokat (albumok, plakátok, stb.) készíteni.
Pro tipp
A Montessori nevelés skálája meglehetősen széles. Ha Te szeretnéd igazán komolyan venni, akkor még a tevékenységek bemutatására is van egy igen kötött sorrend:
- Legyen letisztult környezetben bemutatva az eszköz (jellemzően tálcán vagy polcon).
- Mutass be előre odakészített fényképeket – példák mutatása.
- A fényképezés lényegének bemutatása, mire és hogy használjuk a fényképezőgépet, biztonsági tudnivalók.
- Mutasd be hogyan kell tartani a gépet, hogyan kell komponálni.
- Készítsen fotókat, és nézzétek vissza azokat. Döntse el, melyeket szeretné törölni, előhivatni.
- Legyen lehetősége az elkészült műveit rendszerezni, bemutatni, pl fotóalbumban.
- A Montessori tanítás része az is, hogyan pakoljuk el az eszközöket a tevékenység után.
Szeretnéd megszerettetni gyermekeddel a fotózást? Olvasd el az erről szóló blogbejegyzést: Szeretnéd, ha szeretné? Esetleg már fényképezőgép vásárláson gondolkozol? Előtte olvasd el, hogy milyen szempontokat érdemes mérlegelned: Hogyan válassz gyerek fényképezőgépet?
- Átmeneti készlethiány
- Állati jó fényképezőgép
Gyerek fényképezőgép – Maci
- 22990Ft
- Tovább olvasom